JOCUL DE-A VIAŢA ȘI MOARTEA
MARIN
IANCU
Într-o literatură, cum este cea a noastră de astăzi,
în care poezia feminină se află într-un proces fără precedent de proliferare,
se pare că Ana Podaru se arată tot
mai decisă să-și ocupe un loc al ei. Recent apărută, cea de a patra
carte a sa de versuri (Cad îngeri din icoane, Editura Fundației Culturale Ion D. Sîrbu,
Petroșani, 2017) apare în Colecția Banchetul, fiind
răsplătită pentru știința și originalitatea „exercițiilor”
lirice cu Premiul Ion D. Sîrbu pentru Poezie.
Foarte bine primite, poemele din cele trei volume publicate anterior (Firimituri
de fericire, Ed. Inspirescu,
Baia Mare, 2014; Fluturi în Infern – Butterflies in Inferno, Ed. Inspirescu, 2015, ediție bilingvă română –
engleză; Octombrie rece. Icarii timpului, Ed. Inspirescu, Baia Mare, 2017, prefață semnată de Dumitru Velea și George Terziu) lăsau să
se întrezărească ideea că Ana Podaru are vocația
construcțiilor lirice adevărate, bine articulate și pline de semnificație ideatică. Scrisă dintr-o acută necesitate a
confesiunii, poezia Anei Podaru se dovedește,în ceea ce are aceasta
mai bun, a fi naturală și, deci, umană.
Plămădite dintr-o astfel de
zonă lirică, cele mai multe dintre poemele din volumul Cad îngeri din icoane au obsesia dezamăgirii, fiind
construite predominant pe structura unei viziuni mai sumbre, cu izbucniri la
suprafață de tristeți și deznădejdi: „Tot privind spre
lumină m-am trezit levitând/ printre vămi de văzduh, scormoneam tremurând,/ și-am găsit
jos, în talpă, strop de sânge curgând/ pe cenușa rămasă ca un rug fumegând” (Privind spre lumină).
Peste toate acestea curg imaginile accentuat vizuale, destul de reci, asaltând
direct eul liric aflat într-o condiție umană limită. Ana Podaru
pledează pentru întoarcerea la sursele originare ale poeziei, evitând
ermetismul și întortocherile forțate și, adesori, inutile, ale frazelor, Expresia este susținută printr-o notare acută a concret-senzorialului: „Mă duc în urma timpului cu pasul/ ce gustă
glodul tălpilor pe câmpuri./ ciulesc urechea și mă mustră glasul/ și caut iar
prin miile de gânduri” (Copilărie, ce mult te-am iubit).
Tonalitatea elegiacă, cuprinsă
sub cele mai diverse forme ale sale în limbajul poetic, este echivalentă
sentimentului unei anume solitudini, în care mișcarea
fanteziei decide totul, propunând forme diverse al trăirii.
Punând în evidență caracterul de „joc” al textului, poeme precum Rădăcină-n deșert, Fusul și Vino, mamă încântă prin
simetria refrenului și a modului în care, pe linia lui N. Stănescu sau
Cezar Baltag, știe să valorifice ritmurile folclorice din descântece:
„Seacă seva din tulpină,/ ramuri stau
uscate-n soare,/ inima fântână doare,/ a secat, izvor… secat…/ nicio frunză nu
mai mișcă/ în morminte pitulate,/ triste
lacrime uscate,/ doar o zi din șapte-agate/ spânzurată stă pe cer” (Rădăcin-n
desert). Un sentiment de tristețe și durere se presimte cu deosebire în poeziile pline de umbre ale lumii de dincolo: „Nu lăsa să treacă timpul stăpânindu-mă-ntru-totul,/
Vino, doamna mea, acum, cât mai pot a te iubi…/ Doar nu vrei ca după cruci să
te-ntâmpine doar mortul,/ Vin azi să-ți spun:´mi-ești dragă!...
din adâncul inimii” (Azi doinesc în rând cu lupii). Pe o
asemenea retorică a suferinței și a dezamăgirii, stările devin apăsătoare, la limita
pragului de trăire: „Spune-mi, lacrimă ce
curgi de sub pleoapă-nsângerată,/ Unde-i vadul celei dulci?... tu ești lacrimă
sărată,/ Te prelingi pe-obraz încet ca penelul pe hârtie/ Scrijelind un vechi poem
pe o inimă pustie” (Spune-mi, lacrimă sărată). Atitudinile
au o solemnitate de ritual care dau imaginilor morții și a dorinței de eliberare de această
obsesie o lumină specială: „Destinul
drumuri mi-a deschis,/ Un drum cu spini fără sfârșit,/ Am sângerat
și mi-am promis/ Că orice spin ce m-a trântit/ O să-l
transform în pâlc de vise…” (Spinul)
Atmosfera e de ceremonie cosmică, elementele naturii participă la
sărbătorile morții: „Au coborât
norii pe umerii mei/ cu șipot de ploaie-n urechi,/ păreau că-s de
puf, dar erau totuși grei/ adunaţi peste suflet, perechi” (Norii de
plumb). Luate separat, imaginile pot avea diferite funcții poetice: „Cămașa zdrenţuită
ce mă strange e udă, îmbibată de sudori,/ Mă rușinez că rănile păgâne n-ajung până la nori,/
N-ajung până la nori chiar dacă trupu-mi geme,/ E poate prea târziu acum sau
poate prea devreme” (Drumul crucilor de plumb).
Siguranța tonului, puterea eului poetic de a-și
alege un punct dominator, impresia mai generală de contemplare activă a lumii
sunt resursele vitale ale versurilor poetei Ana Podaru. La polul opus,
impresionează îndeosebi acele poeme calme, de reculegere horațiană, într-o dulce intimitate („Eu
citesc aceste rânduri ce miros a fân cosit/ Rezemându-mi capu-n mâini cu un
zâmbet chinuit”), când sentimentul pierderii copilăriei și, în general, efemeritatea existenței, a trecerii timpului
emană din versuri precum acesta: „Spun că
timpul trece iute ca fioru-n poezie…”. Afirmat tot mai deplin conștient de specificul său,
discursul liric se construiește aici ca reflex insistent al actului existential, a „realității imediate”. De aici și intensitatea unor
trăiri amplificate. Poemele se încarcă de o imensă energie discursivă, ca semn
al acestei realități desfășurate
frenetic în forme multidimensionale și adeseori insolite în manifestări. Ana Podaru își caută, de fapt, cu
febrilitate, rosturile în viață, imprimând versului sentimentul participării la drama
provocată de prezența răului în lume, cu deosebire, de confruntarea cu moartea: „Ca un fâlfâit de aripi viaţa asta-i
trecătoare,/ baţi din aripi chinuit, orizontu-apoi dispare,/ dar tu zbori și-n
labirint, te oprești pe la răscruce,/ cauţi drumul altui cer jertfind
aripa-ţi pe cruce” (Fâlfâit de aripi). Alteori, o
dorință de
pace și
gestul de recuperare a luminii ocrotitoare devin dintr-o dată aspirația consecventă a autoarei. De
aici și
nevoia maximă de sacrificiu: „Din scoarţa
bradului, tămâia a-nflorit,/ măicuţele cu mâinile curate/ adună de cu zori, în
munţi plecate, urmând același rit neobosit” (A-nflorit
tămâia). Tentația este aceea a unei sincerități absolute, în așa fel încât, de la o poezie se
trece la versuri ce dezvăluie o prezență sentimentală și nostalgică.
Distingem
în poemele din volumul Cad îngeri din icoane un tip de
feminitate care tinde să-și asume întrega existență. Dacă în bună parte
volumul Cad îngeri din icoane este construit pe o poezie a elanurilor
sfărâmate, a tensiunilor și stărilor angoasante, de „vid sufletesc”, cea de a doua
categorie de poeme din structura acestui volum ne păstrează aproape de spațiile generoase, cerul,
marea, câmpia fiind doar câteva dintre libertățile care atrag
fascinatoriu insul: „Du-te, vântule,
departe unde eu nu pot ajunge,/ ia cu tine doar o parte din frunarele gândirii/
și întoarce-te la mine când uitarea mă străpunge,/ adă-mi
gândurile toate sub pecetea nemuririi. (…) // Călător prin lumea toată,
plimbă-mi versul pe-o aripă/ Scuturată peste ape, peste flori scăldate-n soare” (Vântule). De acum, o
vitalitate puternică își spune cuvântul. Laturii grave a versurilor accentuat dramatice, venite
dinspre o confruntare cu neliniștea și cu suferința, i se substituie aici un alt tip de limbaj, cu mult mai
apropiat de o poezie a candorii, a jocului copilăresc. Priveliștile prind viață, simplitatea rostirii
versurilor trădând o nostalgie imnică, destul de apropiată de un adevărat
elogiu al naturii: „Universul să renască,
curcubeul să re-nvie,/ Veselia să-ncolţească precum grânele-n câmpie,/ Soarele
să strălucească pe un cer surâzător/ Fără trăsnete și fulger,
fără urmele de nor” (Hai să râdem, fraţilor!). Iată
alte idilice viziuni feminine, semne galeșe ale unei imperioase nevoi de
autenticitate: „Uite cum se zgribulește
turturica prin frunzare/ după ploaia ce-a căzut peste câmpuri, peste plai,/
căutând cu-nfrigurare poarta razelor de soare/
s-o-ncălzească pe-o aripă ce-are forma unui nai,// s-a pornit prin
ramuri vântul, legănată, turturește,/ glasul ei se duce-n zare ca un cânt din altă lume,/
lângă ea un turturel dintr-o data se oprește/ și-o privește cu
iubire tot făcând cu ciocul glume…” (O singură
comoară).
În
altă ordine de idei, nu atât originalitatea este aceea care ar surpinde în Cad
îngeri din icoane, ultimul
volum al poetei Ana Podaru, cât mai degrabă îndrăzneala prin care autoarea se
supune unui joc de planuri lirice duble de mare finețe, unde Ana Podaru își trăiește adevărata stare de grație. Fiindu-i insuficientă
realitatea, cu toate elementele ce-i sunt proprii acesteia, dragostea la Ana
Podaru implică mitul, ca în poezia Orhideea
sălbatică, de exemplu. Poeziile Copilărie,
ce mult te-am iubit și Hai, acolo unde
tu… ascund o privire inocentă asupra realității, senin-surâzătoare, „câmpiile cu flori”, „pasărea măiastră”, „poveţe de iubire”, „cerul
purpuriu” sau „zările albastre”
devenind atributele dominante ale lumii și atitudinilor, după cum în Doamne, câtă bucurie și în alte asemenea poeme
se ascunde o feminitate de un fel special, care, din perspectiva cosmicizantă,
tinde spre o cuprindere largă a universului: „Doamne, câtă bucurie să culegi mărul din ram,/ Să miroși clipă de clipă
floarea înflorită-n geam,/ Să alergi desculț prin iarba ce se scaldă-n bob de
rouă,/ Să adulmeci mângâierea stropilor atunci când plouă”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu